بتول عطاران سردبیر فصلنامه «رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش» در جدیدترین شماره این نشریه و طی مقالهای به مهارتهای عمومی برای اشتغال پرداخته است
در ابتدای مقاله میخوانیم: «تحولات سریع و پرشتاب جهان امروز، ضرورت تغییر نگرش نسبت به آموزشوپرورش را بهطور عام و آموزش فنیوحرفهای را بهطور خاص ایجاد کرده است. اقتصاد جهان به نیروی انسانی منعطف و مولد نیازمند است تا بتواند پیوسته در حال سازگاری و تغییر باشد. فراهم کردن امکان یادگیری و کارآموزی در طول عمر افراد راهی است که کارگران را به دانش و مهارت لازم در جهان پویای امروز مجهز میکند. دانش موتور محرکه اقتصاد امروز است و مهمترین ثروت هر موسسه، سرمایه انسانی یا میزان برخورداری او از دانش است. دنیای کار نوظهور در این اقتصاد، مجموعهای از مهارتهای عمومی جدید برای اشتعالپذیری پایدار و به دنبال آن توسعه پایدار را میطلبد که زیربنای مهارتهای فنی را تشکیل میدهند. امروزه در سیاستگذاری عموماً از مفهوم «مهارتهای عمومی برای اشتعالپذیری» استفاده میشود. طبق تعریف اتاق بازرگانی استرالیا، مهارتهایی هستند نظیر انعطافپذیری، سازگاری و مدیریت خویشتن که بخش صنعت و تجارت سخت به آنها علاقهمند و نیازمند است. بعضی فشارهای موقعیتی نقش مهارتهای عمومی را پررنگ میسازند. این فشارها دلالت دارند بر:
1. نیازهای اقتصاد نوین دانشمحور
2. استمرار اثرات جهانیشدن و فناوریهای جدید اطلاعات
3. سرعت تصاعدی تغییرات
4. فشار ناشی از یادگیری مادامالعمر
5. نیاز افراد برای حفظ اشتغال پذیری
6. تغییرات ایجادشده در محیط کاری
7. نیاز به پرورش ابداع و مهارت خطرپذیری»
در ادامه مقاله آمده است: «مهارتهای عمومی اصلی که به آنها پرداختهشده است عبارتاند از: تفکر انتقادی و حل مسئله؛ فناوری؛ کار تیمی، مدیریت اطلاعات، ارتباط؛ تفکر خلاق؛ درک و فهم بین فرهنگی؛ یادگیری خودگردان.»
در توضیح یادگیری خودگردان میخوانیم: «هماهنگی با تغییرات سریع در جهان حاضر مستلزم تشخیص و تجویز نیازهای آموزشی توسط خود فرد است. کارگران دانش باید حرکت خود را در مسیر شغلی و استمرار یادگیری مهارتهای جدید مدیریت کنند. یادگیری برای آموختن و یادگیری در طول عمر، عاملی کلیدی برای ادامه زندگی در این عصر است.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش ، شماره 41، زمستان 1394 منتشرشده است.
کلیدواژهها: فنیوحرفهای و کاردانش