عکس رهبر جدید
رشد خلاقیت و خودباوری در اوقات فراغت
مقاله‌ای از «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

اوقات فراغت دانش‌آموزان فرصت مناسبی برای خودیابی، خودسازی و خودشکوفایی است. فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است.
حسین بابوئی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران نویسنده این مقاله است. در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «دانش‌آموزان در ساعات اوقات فراغت از بسیاری از محدودیت‌ها رها شده و زمینه‌های رشد خلاقیت و خودباوری در آنان فراهم می‌گردد. ویل‌ دورانت می‌گوید: «تمدن محصول اوقات فراغت است. مردمانی که خواب و خوراک، شکار و غارت، همه شب و روز آن‌ها را پر کرده بود تمدن نیافتند. ظروف مقاوم‌تر، جامه‌های ظریف، معماری ماندگارتر، شعر زیباتر، ماشین‌ها، کتاب‌ها، اکتشافات و... همه زاییده اوقات فراغت هستند.» به همین سبب، ساماندهی و برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش‌آموزان با رویکردی شاد و مفرح از چنان اهمیتی برخوردار است که نه‌تنها دانش‌آموزان، تابستانی پرنشاط را سپری خواهند نمود، بلکه اثرات و نتایجش تا سال‌ها برای آن‌ها و جامعه باقی خواهد ماند.»
در ادامه مقاله درباره ویژگی‌های برنامه‌های مناسب اوقات فراغت آمده است : «مجموعه این برنامه‌ها و فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شود که ضمن تثبیت و تعمیق مفاهیم مرتبط با سلامت دانش‌آموزان، به رشد و تعالی و شکوفایی استعدادها و در نهایت به مشارکت فعال آنان در برنامه‌ها بینجامد.
پیش‌بینی فعالیت‌های شاد، ضمن اثربخش نمودن مفاهیم آموزشی، آموخته‌های آنان را تعمیق بخشیده و آنان را از خطر آسیب‌های اجتماعی محفوظ می‌دارد. لذا در تدوین برنامه‌ها می‌بایست نیازها و نقش دختران و پسران با رعایت اقتضائات، هویت جنسی و ویژگی‌های دوران بلوغ دانش‌آموزان صورت گیرد. در این راستا برنامه‌ریزی وتمهید مقدمات و تسهیلات و استفاده از نیروهای کارآمد، جوان و باانگیزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا برای داشتن تابستانی شاد می‌بایست از طریق تعامل اثربخش و ارتباطات برون‌سازمانی با هدف جلب مشارکت، با ایجاد تسهیلات قانونی و سازوکارهای تشویقی و انگیزشی لازم، زمینه مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی در داشتن تابستانی شاد و مفرّح برای دانش‌آموزان را فراهم نمود.»
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 55، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۸۱
کد خبر : ۲,۰۵۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید