ماهنامه رشد معلم در مقالهای به اشتباهاتی پرداخته که دانشآموزان هنگام آمادهسازی خود برای امتحانات مرتکب میشوند.
ریحانه ایزدی نویسنده این مقاله است.
ایزدی در این مقاله به ده خطای دانشآموزان در آمادگی برای امتحان پرداخته است. این خطاها عبارتاند از: 1. نداشتن برنامه مطالعاتی شخصی؛ 2. تکیه بر مطالعه منفعلانه؛ 3. استفاده نکردن از شیوههای مؤثر؛ 4. تمرکز بر نقاط قوت بهجای نقاط ضعف؛ 5. بحث نکردن درباره موضوعات
درسی با دیگران؛ 6. استراحت ندادن به خود؛ 7. نداشتن خواب کافی و منظم؛ 8. سخت مطالعه کردن بهجای هوشمندانه مطالعه کردن؛ 9. تمرین نکردن به اندازه کافی؛ 10. ترس از اشتباه کردن.
در توضیح «تکیه بر مطالعه منفعلانه» آمده است: «مطالعه به دو شکل است: فعال و منفعل. در روش منفعل، مواد درسی را که به فرد میدهند باید بخواند. مثل خواندن از روی یک مطلب. اما کارهایی که خود دانشآموزان انجام میدهند مانند یادداشتبرداری، حل نمونه سؤال، مرور فلشکارت
و... از روشهای مطالعه فعال هستند. دانشآموزان باید مطمئن شوند میزان مطالعة فعال آنها بیشتر از مطالعة منفعلشان است.»
«بحث نکردن درباره موضوعات درسی با دیگران» نیز اینچنین توضیح داده شده است: «اگر درباره آنچه در حال آموختنش هستیم با دیگران گفتوگو و مباحثه کنیم، درک بسیار بهتری از آن مطلب به دست خواهیم آورد. این کار به ما کمک خواهد کرد ارتباطی بین مباحث بیابیم، چشمانداز
جدیدی کسب کنیم و مطالب را بهتر بفهمیم.»
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد معلم، شماره 8 (پیدرپی 290)، اردیبهشت 1394 منتشر شده است.