عکس رهبر جدید
نقش بازی، نقاشی و قصه در مشاوره کودکان
مقاله‌ای از «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

در صورتی که در مقام مشاور بخواهیم با کودکان ارتباط برقرار کنیم، لازم است از مهارت‌های مشاوره‌ای، کلامی همراه با راهبردهای دیگری استفاده کنیم. بازی، قصه و نقاشی برخی از این راهبردها هستند. فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است.
عذرا ذاکریان امیری نویسنده این مقاله است. وی در ابتدای مقاله هدف مشاوره کودک را چنین عنوان کرده است: «هدف اصلی مشاوره با کودک، شناخت و تشخیص اختلالات رفتاری و عاطفی وی و کمک به پیشگیری از بروز مشکلات رفتاری و عاطفی و به‌کارگیری راه‌حل‌هایی برای سازگاری او با محیط و هم‌چنین تغییر رفتار کودک است.»
در بخش دیگری از مقاله می‌خوانیم: «کودکان می‌توانند با بازی، نقاشی و قصه تجارب ناخوشایندی که تاکنون داشته‌اند پایان دهند و راه‌‌های موفقیت‌آمیزی خلق کنند. برای مثال پرخاشگری یا رفتار غیرقابل قبول از نظر اجتماع را می‌توان در بازی، نقاشی و حتی قصه بیان کرد. به این ترتیب جلو برون‌ریزی این‌گونه رفتارها گرفته می‌شود. این کار کودک را به تجربه کردن و آزمودن هیجانات منفی قادر می‌سازد. بازی، نقاشی و قصه به کودک اجازة خلق کردن و ویران کردن به شیوه‌ای مفید را می‌دهد.»
نویسنده مقاله درباره استفاده از قصه در مشاوره با کودک پیش‌دبستانی آورده است: «قصه‌گویی یک فرایند تعاملی میان کودک و مشاور است. قصه می‌تواند ارتباط با درون کودک را برای مشاور آسان سازد. مشاور با انتخاب قصه مناسب و گفتن آن برای کودک او را آماده برون‌ریزی مسائل درونی می‌کند و از طریق دعوت کودک برای گفتن قصه این فرصت را برای او فراهم می‌سازد تا قصه زندگی‌اش را به‌طور ناخودآگاه بیان نماید، احساسات دردناک خود را ابراز کند و فعالانه بر اضطراب‌‌ها و نگرانی‌‌‌های خود مسلط شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 26، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۳۴
کد خبر : ۱,۹۳۶
محمد علی
۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
1

عالیییییییییییییییییییییییی بود


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید