عکس رهبر جدید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۲۱
هنر و تعلیم ‌و تربیت متناسب با زمان
در «رشد آموزش هنر»

هنر و تعلیم و تربیت متناسب با زمان عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شمارة فصل‌نامه رشد آموزش هنر منتشر شده است. روح‌ا... مالمیر در این مقاله پس از پرداختن به تعریف هنر، هنر در اسلام و هنر دینی به هنر و نقش آن در فرایند تربیت متناسب با زمان پرداخته است.
در تعریف هنر دینی می‌خوانیم: «هنر دینی هنری است که با توجه به معنی انتزاعی هنر، می‌شود پیوندی میان آن و دین ایجاد کرد. معنی انتزاعی هنر انکشاف حقیقت و انکشاف این عالم دین، انکشاف عالم ربانی، نفسانی، فرشتگانی، شیطانی و یا انکشاف دین در طور و ساحت خیال است. از ویژگی‌های هنر دینی، مقدس بودن و سنتی بودن آن است. سنت در اینجا تابعیت از قوانین الهی است و این قوانین الهی هنری ثابت و لایتغیرند. هنر دینی می‌تواند نو و نوآور باشد ولیکن نوآوری در قالب همان قوانین ازلی و ابدی و هنرمند با بعضی از این قوانین به‌طور فطری آشناست. هنر دینی نوعی معرفت است و از این رو شلینگ گفته است: هنر عالی‌ترین وسیله معرفت است.»
نویسنده مقاله در ادامه به اهداف پرورش هنر در مدارس اشاره کرده است:
1.    شناخت و پرورش استعدادهای هنری دانش‌آموزان و فراهم ساختن زمینه‌های مناسب برای رشد و شکوفایی این استعدادها
2.    ایجاد مهارت و تقویت آن
3.    تربیت دقت در دانش‌آموزان
4.    ایجاد اعتماد‌به‌نفس در دانش‌آموزان
5.    آشنایی تدریجی دانش‌آموزان با میراث غنی و با ارزش فرهنگی ایران و... .
در حقیقت این درس قوة ابتکار و خلاقیت را در دانش‌آموزان بالا می‌برد و زمینه را برای شکوفایی ذهن‌ها آماده می‌کند. پس، لازم است مسئلة هنر با جدیت تمام دنبال شود تا فردایی بهتر و پربارتر داشته باشیم.
مسئله هنر نه تنها با ساعات هنر بلکه با دروس دیگر نیز مرتبط است و از جمله با دروسی مثل فارسی و ریاضیات ارتباط تنگاتنگ دارد. هدف از کلاس درس این نیست که هر آنچه را می‌دانیم به کودک بیاموزیم بلکه باید کودک را به درست اندیشیدن وادار کنیم و این رسالت اصلی هنر است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 41، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۱۶
کد خبر : ۱,۹۳۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید