عکس رهبر جدید
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۰۶
فاژ درمانی در انسان
مقاله‌ای از «رشد آموزش زیست‌شناسی»

باکتریو فاژها یا فاژها ویروس‌هایی هستند که به سلول‌های باکتریایی حمله می‌کنند و با تکثیر شدن درون آن‌ها و مختل کردن متابولیسم باکتری منجر به تخریب آن می‌شوند. فصل‌نامة رشد آموزش زیست‌شناسی در مقاله‌ای به فاژ درمانی در انسان پرداخته است.
فاطمه زندی نویسنده این مقاله است.
در ا بتدای مقاله می‌خوانیم: «هر فاژ فقط به سویه خاصی از باکتری‌ها حمله می‌کند و عملکرد فاژها در این زمینه بسیار دقیق است. محدوده میزبان فاژها بسیار ویژه است، به‌طوری که بسیاری از فاژها تنها قادر به تجزیه سویه خاصی از یک گونه باکتری هستند. به دلیل این دامنه محدود میزبانی است که فاژ درمانی برای روش‌های بالینی انتخاب شده است. هم‌چنین فاژ درمانی آسیبی به فلور باکتریایی طبیعی بدن نخواهد زد، در صورتی که آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً فلور طبیعی دستگاه گوارش را بر هم می‌زنند و باکتری‌های فرصت‌طلب هم‌چون کلستریدیم‌ها عفونت‌های ثانویه را به دنبال خواهند آورد.»
درباره مزیت‌های دیگر فاژ درمانی آمده است: «فاژ درمانی مزیت‌های فراوانی نسبت به روش‌های دارویی متداول دارد که مهم‌ترین این مزیت‌ها، عملکرد دقیق فاژها (حمله به نژاد خاصی از باکتری‌ها) است. از طرف دیگر باکتری‌ها نیز می‌توانند نسبت به فاژها مقاوم شوند. خوشبختانه مقاومت به فاژها مانند مقاومت دارویی آزار دهنده نیست زیرا فاژها نیز در مقابله با باکتری‌های مقاوم به فاژ جهش می‌یابند و تغییر می‌کنند و فاژهای جدیدی به سرعت در ظرف چند روز یا چند هفته برای اینگونه از باکتری‌ها به‌وجود می‌آید. این فرایند توسط انتخاب طبیعی شما پشتیبانی می‌شود. به علت میزبان بسیار اختصاصی فاژها، در درمان با فاژها می‌توان از ابتلای بیمار به عفونت‌های ثانویه جلوگیری کرد.»
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 98، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۳۴۶
کد خبر : ۱,۹۲۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید