عکس رهبر جدید
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۵۵
درمان افسردگی با ذهن‌‌آگاهی
در «رشد آموزش مشاور مدرسه»

«درمان افسردگی با ذهن‌آگاهی» مقاله‌ای است که نویسنده در آن به راهکارهای پیشگیری از افسردگی با رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی پرداخته است. این مقاله در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه منتشر شده است.
این مقاله به قلم اعظم فاضلی کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی منتشر شده است. وی در تعریف افسردگی چنین آورده است: «به‌طور کلی افسردگی یک اختلال خلقی است که حالات هیجانی آن با احساس غمگینی شدید، بی‌ارزشی، احساس گناه و کناره‌گیری از دیگران، آشفتگی در خواب و اشتها به همراه کاهش میل جنسی و علاقه به فعالیت‌های معمول و لذت بردن از آن‌ها مشخص می‌شود. علائم ذکر شده می‌تواند از چندین هفته تا چندین سال ادامه یابد.»
منظور از ذهن‌آگاهی چیست؟ نویسنده مقاله به این سؤال اینگونه پاسخ داده است: «منظور از ذهن‌آگاهی آگاهی لحظه به لحظه از حس‌های بدنی  (مثل احساس گرما و سرما، فشار، سوزش، درد و...)، افکار (مثل من آدم ناتوانی هستم) و احساسات (مانند احساس شادی، غمگینی، دلهره) است. در تعلیمات ذهن‌آگاهی به بیماران آموزش داده می‌شود تا از این حس‌های بدنی، افکار و احساسات آگاه شوند و بدون آنکه در مورد خوب یا بد بودن آن‌ها قضاوتی کنند، فقط آن‌ها را بپذیرند. به عبارتی، هدف اصلی ذهن‌آگاهی پذیرش حس‌های بدنی، افکار و احساسات است.»
نویسنده مقاله در ادامه به راهکارهای پیشگیری از افسردگی براساس رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی پرداخته که عبارتند از:
•    به انجام فعالیت‌هایی روی آورید که انرژی شما را افزایش می‌دهد.
•    از هر چیزی که بی‌جهت انرژی شما را کاهش می‌دهد دوری کنید.
•    برای به‌دست آوردن رضایت بیشتر از زندگی، این زندگی شما نیست که باید عوض شود، بلکه احساس رضایت شما از زندگی است که بهتر است تغییر کند.
•    تلاش کنید افکار منفی خود را کنار بگذارید.
•    فعالیت‌های خود را افزایش دهید.
•    به‌جای فرار از مسائل و مشکلات، مشکل‌گشایی کنید.
•    برای مقابله با افسردگی به ذهن خود اجازه ندهید به شکل خودکار هدایت شود (سرگردان باشد) و...
ادامه مقاله به توضیح هر یک از این موارد اختصاص دارد.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 38، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۲۰
کد خبر : ۱,۸۸۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید