منبع: رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش
یکی از مهمترین دغدغههای مدیران امروزی در تأمین نیاز سازمانها تربیت حسابداران لایق است. فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش در جدیدترین شماره خود و طی مقالهای به روشهای تدریس، چالشها و راهکارهای پیشرفت رشته حسابداری
پرداخته است.
نقی کاظمی نویسنده مقاله است. وی پس از اشاره به تاریخچه آموزش حسابداری در ایران به روشهای سنتی آموزش حسابداری، معایب و مزایای آنها اشاره کرده است که عبارتاند از: روش حفظ و تکرار، روش سخنرانی و روش پرسش و پاسخ و کتاب محوری.
روش یادگیری مشارکتی، روش واحد پروژه و آموزش با فناوریهای روز دنیا نیز از جمله روشهای نوین آموزش حسابداری است.
در توضیح روش واحد پروژه میخوانیم: «مفهوم پروژه نزد عموم عبارت است از مسئلهای وسیع و مهم که جنبه علمی دارد و دانشآموزان عموماً به آنها علاقهمند هستند. پروژه در مفهوم کلاس، از الهامات دانشآموزان سرچشمه میگیرد و باعث افزایش علاقه آنها میشود. ابعاد تجربی
این روش فراوان است، زیرا در آن منطقی بودن و تقسیمات ساختگی درس از بین میرود و مؤثرترین روش برای مواجهه با مسئله تفاوتهای فردی است و باعث یادگیری عمیق و پایدار میگردد.»
نویسنده مقاله آموزش با فناوریهای روز دنیا را چنین تشریح کرده است: «فناوری اطلاعات عبارت است از مجموعه تواناییهای انسان در قالب روشها، تخصصها، نرمافزارها و سختافزارها در قلمرو رایانه و ارتباطات. از این مجموعه میتوان در امر آموزش بهره گرفت و در نتیجه
آن، آموزش هم در محتوا و هم در شکل دگرگون میگردد. فناوری اطلاعات میتواند هر دو بعد را متحول کند و بدون تحمل هیچگونهسختی ما را از مسیرمیانبر به هدفمان برساند.»
چالشهایپیشرو آموزش حسابداری در ایران از دیگر موضوعات این مقاله است: «میتوان شش عامل بازدارنده را در رشد آموزش حسابداری در ایران بیان نمود:
- کافی نبودن مدرسان زبده،
- تفاوت آشکار بین آموزش و عمل،
- کمبود کتب درسی حسابداری و وجود کتب قدیمی فارسی،
- کمبود پژوهشهای کافی در زمینه رشته حسابداری،
- پایین بودن وضع چاپ و انتشار مطالب حسابداری،
- نبودن دورههای کارآموزی مفید برای هنرآموزان»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، شماره37، زمستان 1393
منتشر شده است.