بررسی عوامل بیانگیزگی در «رشد معلم»
بهنظر میرسد آنچه مدرسه رفتن را برای دانشآموزان دشوار میکند نداشتن انگیزه کافی است. ماهنامه رشد معلم یکی از مقالات خود را به نشانهها، علل و چگونگی رفع بیانگیزگی دانشآموزان اختصاص داده است.
حدیثه اوتادی نویسنده این مقاله است. وی نشانههای بیانگیزگی در دانشآموزان را چنین برشمرده است:
* خودداری از انجام تکالیف و بهانه آوردن برای انجام ندادن آنها
* ناتمام گذاشتن کارها
* تلاش نکردن برای رفع مشکل
* ناتوانی در برنامهریزی
* مشکل در تصمیمگیری
* بیدقتی و قدرت تمرکز فکری کم و...
درباره علل بیانگیزگی میخوانیم: «درست است که نشانههای بیانگیزگی غالباً از دوره متوسطه اول خود را نشان میدهد، ولی در واقع زمینههای آن از دوره ابتدایی در دانشآموز شکل میگیرد. بعضی از علل بیانگیزگی عبارتاند از:
* تفاوت در شکل آموزههای خانه و مدرسه
* شیوههای آموزشی، دستوری و معلممحوری
* افسردگیهای خفیف
* تجربههای مکرر شکست
* وجود نابهسامانی در فضای خانواده
* بیارتباط بودن تکالیف با نیازهای روزمره و...
نویسنده مقاله در پاسخ به این سؤال که «چگونه میتوانیم به ایجاد انگیزه در دانشآموزانمان کمک کنیم؟» به این موارد اشاره کرده است:
* ایجاد حس تعلق در مدرسه
* ایجاد تنوع در محیط آموزشی
* ایجاد تنوع در سبک تدریس
* تشویق دانشآموزان و انتظار مثبت داشتن از آنها
* بهکارگیری مشارکت دانشآموزان
* توجه مثبت معلم به دانشآموزان
نویسنده مقاله در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته است.
متن کامل مقاله در ماهنامه رشد معلم، شماره 6 (پیدرپی 288)، اسفند 1393 منتشر شده است.