عکس رهبر جدید
اثر توسعه فاوا بر برنامه‌ریزی درسی
منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»

فناوری اطلاعات رویکرد جدیدی را در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش، اجرا و ارزشیابی فراهم کرده است و بهبود کیفیت تجربه آموزشی را امکان‌پذیر ساخته است. ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.
این مقاله به قلم اسماء ملازهی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی منتشر شده است. وی در ابتدا به راه‌های آمیختن برنامه درسی با فناوری اطلاعات و ارتباط پرداخته که عبارت‌اند از:
امکان تهیه ‌برنامه درسی تلفیقی؛ افزایش اعتبار محتوای برنامه درسی؛ افزایش رغبت دانش‌آموزان؛ ارائه‌ دانش با ساختاری مناسب؛ افزایش میزان سودمندی برنامه درسی و...
طراحی برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان بخش دیگری از مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات، با هدف توسعه سواد اطلاعاتی و ارتباطی طراحی می‌شود. در چنین برنامه‌ای، دانش‌آموزان با کسب دانش‌ و مهارت‌های فناوری اطلاعات می‌توانند براساس اهداف برنامه درسی به سطح مطلوب یادگیری دست‌ یابند. برای ایجاد نظام پاسخگو به تحولات فناوری در آموزش‌وپرورش، مهم‌ترین مرحله، طراحی مجدد و سازمان‌دهی مؤثر برنامه درسی برای استفاده از فناوری در فرایند یاددهی- یادگیری است.»
در ادامه مقاله آمده است: «فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند تدریس موضوعات درسی را جالب‌تر و غنی‌تر سازد، امکان بیشتری برای مشاهده، بحث و تجزیه و تحلیل و فرصت‌های بیشتری برای برقراری ارتباط و همکاری مهیا سازد، به‌عنوان ابزار، استقلال بیشتری در تحقیقات علمی به دانش‌آموزان بدهد و تأثیر مثبتی بر تدریس و یادگیری درس‌ها بگذارد. از فناوری اطلاعات می‌توان به شیوه‌های متفاوت بهره‌ برد، از اینترنت یا سی‌دی‌ها به‌عنوان منابع اطلاعاتی، از دوربین‌های دیجیتال عکاسی و فیلم‌برداری به‌منظور ثبت وقایع، از صفحه‌های گسترده‌ و ابزارهای گرافیکی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و از انیمیشن‌ها و محیط‌های مجازی برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی بهره گرفت.»
نویسنده مقاله در آخر چنین نتیجه‌گیری کرده است:«استفاده از فاوا در فرایند برنامه‌ریزی درسی به‌منظور افرایش کیفیت آموزش و یادگیری صورت می‌گیرد. فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌ درسی امکان بهره‌گیری از نوعی برنامه درسی تلفیقی را فراهم می‌آورد، میزان اهمیت و اعتبار محتوای برنامه درسی را افزایش می‌دهد. سبب افزایش علاقه فراگیرندگان به یادگیری می‌شود، سبب ارائه دانش با ساختاری مناسب می‌شود، میزان سودمندی برنامه‌ درسی و یادگیری فراگیرندگان را افزایش می‌دهد.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 3 (پی‌درپی 243)، آذر 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۹۴
کد خبر : ۱,۷۸۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید