عکس رهبر جدید
۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۰۷
اعتمادآفرینی در مدیریت
مقاله‌ای از «رشد مدیریت مدرسه»

«اعتمادآفرینی در مدیریت» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه منتشر شده است. اهمیت و مفهوم  اعتماد و ابعاد رفتار مدیریتی قابل اعتماد از جمله بخش‌های این مقاله است.
مهرداد خوشنام‌وند مدیر مجتمع شهید مطهری کوهدشت لرستان نویسنده مقاله «اعتمادآفرینی در مدیریت» است. وی در ابتدا به اهمیت و مفهوم اعتماد اشاره کرده است: «یکی از موضوعاتی که در مدارس به توجه ویژه نیاز دارد، بحث اعتماد است. هرجا گروهی از انسان‌ها با هم کار کنند و به تعامل با یکدیگر نیاز داشته باشند، اعتماد نقش خود را نشان می‌دهد. اعتماد اساس و بن‌مایه مدیریت است. وجود اعتماد برای هدایت و اداره همکاران، ایجاد آرامش روانی، احساس دلبستگی و بهبود عملکرد، ضرورتی انکارناپذیر است. ساده‌ترین تعریف نقل شده درباره اعتماد می‌گوید: اعتماد حالتی روان‌شناختی است که مفهوم قبول آسیب‌پذیری بر مبنای انتظارات مثبت از نیت دیگران را دربرمی‌گیرد.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «اعتماد یکی از آن حس‌های شکننده است که آفریدن آن دشوار و از دست دادن آن آسان است. اعتماد در گذر زمان ایجاد می‌شود. عنصر اعتماد در مدیران را می‌توان به سه پایه‌ای تشبیه کرد که از سه نیروی وابسته به هم درست می‌شود: اول، بلندپروازی با نیروی دانش؛ دوم شایستگی با نیروی مهارت؛ و سوم صداقت با نیروی اخلاق. بیشتر مدیران موفق این سه نیرو را در حد تعادل دارند. مدیر شرکت «هرمن میلر» معتقد است بهترین شیوه رفتار با همگان اعتماد کردن است.»
ابعاد رفتار مدیریتی قابل اعتماد عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش می‌‌خوانیم: «تحقیقات کلارک و پاین پنج بعد رفتار مدیریتی قابل اعتماد را به این شرح بیان می‌کنند:
* درستی: صداقت، درستکاری و اطمینان
* شایستگی: توانایی فنی، دانش و مهارت برای انجام کار به‌صورت مطلوب
* رفتار سازگار: مجموعه کارهایی که هماهنگ، درست و قابل پیش‌بینی هستند.
* وفاداری: داشتن انگیزه حفاظت از فرد، مجموعه، سازمان
* رک‌گویی: تمایل به تقسیم ایده‌ها و اطلاعات به‌صورت آزاد و دقیق.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره‌3 (پی در پی 104)، آذر 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۴۱
کد خبر : ۱,۷۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید