عکس رهبر جدید
۲۶ آبان ۱۳۹۳ ۰۹:۲۷
راه بی‌پایان تعالی
در «رشد مدیریت مدرسه»

«راه بی‌پایان تعالی» عنوان مقاله‌ای به قلم مرضیه مسگرزاده، معاون دفتر آموزش دوره اول متوسطه است. وی در این مقاله به مدل تعالی‌سازمانی مدارس ایران پرداخته است.
نویسنده دربارة این مدل آورده است: «این برنامه تعالی‌بخش، کیفیت‌مدار و فرایندمحور است و تلاش دارد با تبدیل مدارس به سازمان‌های یادگیرنده، معماران یادگیری و مراکز تبدیل و پردازش اطلاعات، شعار مهم «تعالی راه بی‌پایان است» را به باوری عمیق در میان تمامی دست‌‌اندرکاران و ذی‌نفعان مبدل کند. بنابراین برخورداری از نگرش نظام‌دار و نگاهی باز، یکی از ضرورت‌های ورود به برنامة تعالی مدیریت مدرسه است.»
در ادامة مقاله می‌خوانیم: «این یک واقعیت است که برای تعالی سازمانی و ایجاد تغییر در رویه‌ها، روش‌ها و حرکت به سوی مدیریت نوین، قبل از هر چیز باید دیدگاه‌های خود را تغییر دهیم. شاید چالش اصلی همین است که بیاموزیم کارکنان باید مدیریت کنند، بیاموزیم که مدیر متفاوتی باشیم و این سخت‌ترین مأموریتی است که می‌شود تصور کرد چراکه دستور دادن به فرد دیگری برای تغییر سهل و آسان است اما ایجاد تغییر در عمل بسیار دشوار است. برای این مهم باید اختیارات را به کارکنان واگذار کرد. واگذاری اختیار امری است درونی و چیزی نیست که از بیرون به یک سازمان دیکته شود. اختیار زمانی واگذار می‌شود که کارکنان برای اقدامات خود مسئول باشند، یعنی کارمندانی که خود را مسئول می‌دانند و مسئولیت‌پذیرند.»
در بخش دیگر مقاله آمده است: «مدیران مدارس باید ضمن تلاش در جهت درونی‌سازی این باور، عرصة تفکر، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرا را در سازمان مدارس خویش گسترده کنند و اجزا و عناصر مدیریت را به تعداد تمامی ذی‌نفعان اعم از دانش‌آموزان، اولیا، کارکنان و حتی مراکز و نهادهای محلی مرتبط گسترش دهند. بدین ترتیب مدرسه از یک نظام هوشمند و حساس به برنامة عمل برخوردار می‌شود و یک تیم بزرگ هدایت این سازمان را برعهده می‌گیرد.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 2 (پی در پی 103)، آبان‌ماه 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۲۸۰
کد خبر : ۱,۷۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید