عکس رهبر جدید
روش تشخیص هدف اصلی در هر محتوای آموزشی
مقاله‌ای از «رشد معلم»

آیا تاکنون پیش آمده که بعد از پایان تدریس، با دانش‌آموزانی روبه‌رو شوید که به جای دریافت هدف مورد‌نظر شما به نتیجه دیگری رسیده باشند؟ ماه‌نامه رشد معلم در جدید‌ترین شماره خود و در مقاله‌ای‌ به این پرسش پاسخ داده است.
دکتر لیلا سلیقه‌دار نویسنده این مقاله است.
در بخشی از مقاله می‌خوانیم: « پرسش این است که چگونه معلم می‌تواند هدف و قصد اصلی در هر محتوای آموزشی را تشخیص دهد و خود را با مسیر و فرایندی که در برنامه درسی، به‌عنوان شیوه مناسب یاددهی- یادگیری،‌ انتخاب و تعیین شده است هماهنگ کند؟ پاسخ به این سؤال اشاره به توانمندی خاصی در معلمان می‌کند که پایه و ریشه آن در آگاهی معلم از برنامة درسی نهفته است. به عبارت دیگر، برنامه درسی مسیر حرکت مربی و معلم را به‌سوی اهدافی که در همان برنامه معین و تدوین شده است، تعیین می‌کند. هدف مورد نظر در هر برنامه درسی، شیوه ارائه و مسیر حرکت، محتوای مورد نیاز و در نهایت نحوه ارزشیابی از آنچه را به دست آمده است تعیین می‌کند. برای نمونه، محتوایی که به منظور تقویت توان ذهنی دانش‌آموزان طراحی و تدوین شده، شامل فعالیت‌هایی است که در آن انتظار می‌رود معلم در کنار دانش‌آموزان و بدون تعجیل در دریافت نتیجه، زمینه را برای تفکر و تبادل‌نظردانش‌آموزان فراهم کند و بتواند صبورانه به نظرات هر چند ناکامل دانش‌آموزانش توجه کند.»
نویسنده مقاله با تأکید بر آشنایی معلمان با برنامه درسی آورده است: «اگر معلم با شاکله اصلی برنامه درسی آشنا نباشد، ممکن است مطابق برخی دیگر از محتواهای آموزشی، به شیوه سنتی تدریس کند و اجازه و فرصت تفکر در آن درس را از دانش‌آموزان خود بگیرد.
بر این اساس، هدف و شناسایی آن در برنامه درسی از طرف معلم اهمیت بسیاری دارد. بنابراین هر معلم باید با برنامه درسی آشنا شود و بداند که هدف‌ها در برنامه درسی چگونه به دست می‌آیند.»
ادامه مقاله به تعریف‌ها و ملزوماتی که معلم در شناخت برنامه درسی بدان نیازمند است اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد معلم، شماره 2 (پی‌درپی 285)،آبان ماه 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۸۲
کد خبر : ۱,۷۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید