منبع: «رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش»
یادگیری در حد شایستگی یا در حد تسلط به چه معناست و ضرورت آن چیست؟ فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش در مقالهای به این پرسش پاسخ داده است.
گرانت ویگینز نویسنده و احمد شریفان مترجم این مقالهاند.
در بخشی از مقاله میخوانیم: «تسلط به معنای انتقال مؤثر یادگیری به عملکرد در امور واقعی و ارزشمند است. دانشآموزان زمانی بر موضوع یا محتوایی تسلط پیدا میکنند که بتوانند از دانش، مهارت و درکشان بهطور روان و حتی خلاقانه در عمل به تکالیف و امور چالشزا استفاده
کنند و به سطوح بالایی از استانداردهای معتبر دست یابند. لذا انتقال مؤثر یادگیری، همراه با خلاقیت، ظرافت و مطلوبیت، پایة تسلط بهشمار میآید.»
در ادامه آمده است: «تسلط یا چیرگی به معنای دانش فنی نیست. در واقع حتی اگر دانشآموز از مهارتها و فنونی بهطور جداگانه برخوردار باشد و بتواند سریعاً از آنها در پاسخ به اموری که به او محول میشود استفاده کند، نمیتوان گفت که تسلط لازم را دارد. بلکه باید تسلط
او در ارتباط با تکالیف پویا و واقعی مورد سنجش و آزمودن قرار بگیرد؛ و آموزش نیز باید از این تکالیف و امور واقعی بهره فراوان ببرد.»
نویسنده مقاله در پاسخ به این سؤال که «چه خوبی به اندازه کافی خوب است؟» آورده است: «اطمینان از اینکه دانشآموزان میتوانند به یک وظیفه یا تکلیف واقعی عمل کنند، برای درک تسلط ضروری است، اما کافی نیست. بلکه ضرورت دارد که عملکرد آنان را در تکالیف واقعی معتبری
که از استاندارد سطح بالایی برخوردارند مورد سنجش قرار دهیم. بنابراین میتوان اظهار داشت که پرسش دوم ما درباره این موضوع است: چه تکالیفی را برای تعیین مفهوم به اندازه کافی خوب بودن در عمل به تکالیف در نظر بگیریم؟ حتی اگر از دانشآموزان بخواهیم که با محتوا و
زمینههای مختلف کار کنند، باز باید به موارد ذکر شده در سطور فوق جامه عمل بپوشانیم.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، شماره 36، پاییز 1393 منتشر شده است.