عکس رهبر جدید
تمرکز زدایی از بودجه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت مدرسه‌محور
منبع: «رشد مدیریت مدرسه»

ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه در این شماره خود (شماره پی‌در‌پی 101) مقاله‌ای با عنوان: «تمرکز زدایی از بودجه‌ریزی در راستای استقرار مدیریت مدرسه‌محور» چاپ کرده است.
دکتر عبدالله‌ انصاری عضو هیئت علمی پژوهشکده تعلیم‌و‌تربیت نویسنده این مقاله در ابتدای آن آورده است: «در این مقاله، با محور قرار دادن کیفیت فعالیت‌های پشتیبانی که تأثیر غیرقابل‌انکاری بر آماده‌سازی نهادهای مجری سیاست تمرکز زدایی و مدیریت مدرسه‌محور در آموزش‌وپرورش دارد، تلاش شده است مبانی نظری مربوطه به‌ویژه در قلمرو موضوعی امور مالی به اختصار ارائه و معرفی شود.»
نویسنده در ادامه، «تمرکز زدایی» را این‌گونه تعریف کرده است: «تمرکز زدایی مفهومی است که سیاست‌گذاران آموزشی برداشت‌‌های متفاوتی از آن دارند. نکته مشترک در همه این برداشت‌ها، انتقال قدرت تصمیم‌گیری از یک قدرت مرکزی به مدرسه است که در برداشت‌های محدود و محافظه‌کارانه،‌ تنها به چگونگی مصرف منابع مالی تخصیص‌یافته محدود می‌شود و در تعریف‌های گسترده‌تر از دامنه واگذاری قدرت، زمینه‌های برنامه درسی، کارکنان، امکانات کالبدی و تأمین منابع مالی را نیز در برمی‌گیرد.
تمرکز زدایی می‌تواند به شکل واگذاری اختیار تصمیم‌گیری به واحد‌های سازمانی پایین‌تر صورت گیرد، به گونه‌ای که آن واحد بتواند آزادانه یا بدون کسب اجازه اولیه از وزارتخانه‌ یا دولت مرکزی عمل کند.»
دکتر انصاری در این مقاله همچنین گونه‌های دیگری از تعریف «تمرکز زدایی» را ارائه کرده و سپس مزایا و رویکردهای آن را توضیح داده است.
فعالیت‌های پشتیبانی، ‌واگذاری اختیارات بودجه‌ریزی، شرط لازم برای تحقق مدرسه‌محوری، حدود اختیارات مالی مدارس در مدیریت مدرسه‌محور، مسئولیت مدارس در بودجه‌ریزی، بودجه‌ریزی مدرسه‌محور، مراحل اصلی واگذاری اختیار بودجه‌بندی به مدارس، مزایای واگذاری اختیار بودجه‌ریزی، انتقادات مطرح شده علیه واگذاری اختیار بودجه‌ریزی و شرایط لازم برای واگذاری اختیار بودجه‌ریزی به مدارس، از موضوعات دیگری است که این مقاله به آن‌‌ها پرداخته است.
متن کامل این مقاله را می‌توانید در ماه‌‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره پی‌درپی 101 ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۲۴۷
کد خبر : ۱,۷۰۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید