در «رشد آموزش فنیوحرفه ای و کاردانش»
«چرا باید به برنامهریزی درسی منطقهمحور در آموزشهای فنیوحرفهای پرداخت؟» پرسشی است که سیدمحمدحسین حسینی در مقالهای به آن پاسخ داده است. این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفه ای و کاردانش منتشر شده است.
در ابتدای مقاله میخوانیم: «دلایل پرداختن به برنامهریزی درسی منطقهمحور، دلایل سه گانهای به شرح زیر است:
الف: چالشها و آسیبهای ناشی از برنامه ریزی درسی متمرکز
ب: نقاط مثبت و امیدهای تمرکززدایی و برنامهریزی درسی منطقهمحور
ج: سنخیت ساخت مفهومی آموزشهای فنیوحرفهای و ساخت مفهومی برنامهریزی درسی منطقهمحور»
نویسنده سپس در توضیح چالشها و آسیبهای ناشی از برنامهریزی درسی متمرکز آورده است: «برنامهریزی درسی متمرکز با وجود داشتن نقاط قوتی چون طی کردن فرایند علمی و فنی دقیق و لازم در تدوین برنامههای درسی، اقتصادی بودن، کمک به عدالت آموزشی و رعایت استانداردهای آموزشی،
با چالشها و آسیبهای جدی مواجه است. بسیاری از این آسیبها به «ساخت مفهومی برنامهریزی درسی متمرکز» مربوط میشود که برخی از آنها عبارتاند از:
وابستگی شدید به کتاب و محتوای درسی ابلاغ شده،
انعطاف نداشتن برنامههای درسی تدوین شده و مقاوم بودن آنها در برابر نفوذ معلم،
تأکید بر اجرای برنامههای درسی مرکزی و استفاده وفادارانه از این برنامهها و تقویت روابط پوسیدة قدرت،
تلقی معلم به عنوان مجری صرف برنامههای درسی ارسال شده از مرکز و کمتوجهی به دانش و صلاحیت خود معلم و....
آقای حسینی پس از پرداختن به دیگر دلایل برنامهریزی منطقهمحور چنین گفته است: «اینکه نظام متمرکز برنامهریزی درسی آموزشهای فنیوحرفهای باید به سمت منطقهمحوری سوق یابد، تا برنامههای درسی این آموزشها با نیازها و فرهنگ بومی، منطقهای و جنسیتی متناسب شود،
نهتنها پذیرفته شده بلکه امری ضروری است. اما همانطور که تجربیات تمرکززدایی در سطح جهانی نشان میدهد برنامهریزی درسی منطقهمحور همانند برنامهریزی درسی مدرسهمحور صرفاً با گفتن و تعریف کردن، حمایتهای سطحی و بدون توجه به جوانب اصلی موضوع و زمینهسازیهای
لازم و یک شبه بهدست نمیآید. یک اکسیر جادویی نیست، بلکه برنامهریزی و اجرای آن منوط به الزامات، بسترها و شرایط خاصی است که در صورت برنامهریزی و اجرای نادرست، مشکلات و مسائل خاص خود را به همراه خواهد داست. بنابراین اجرای درست آن نیازمند گامهای زیر است:
امکانسنجی برنامهریزی منطقهمحور آموزشهای فنیوحرفه ای،
تصمیمگیری درباره سطح برنامه ریزی درسی، نوع برنامههای درسی تدوین شده و افراد مشارکت کننده در برنامهریزی درسی و
طراحی و تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفه ای و کاردانش، شماره 35، تابستان 1393 منتشر شده است.