عکس رهبر جدید
۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ۱۲:۲۲
مدارس بدون شکست
در «رشد آموزش ابتدایی»

ماهنامه رشد آموزش ابتدایی یکی از مقالات خود را به موضوع مدارس بدون شکست اختصاص داده است. دکتر ابوالفضل بختیاری و منظر عزتی ابرغانی نویسندگان این مقاله‌اند.
در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «اولین و اصلی‌ترین روشی که بیش از همه در دانش‌آموزان و آموزش‌وپرورش باعث شکست می‌شود و حتی جانشین آموزش و یادگیری نیز شده، روش نمره‌دهی است که تقریباً ریشه و اساس مشکلات آموزشی تلقی می‌شود و بیشتر از موفقیت روی شکست تأکید می‌کند. با استفاده از این روش اکثر کودکان برچسب شکست‌خورده می‌گیرند. برای رفع این مشکل می‌توانیم به ارزیابی پیشرفت شاگرد از روش گزارش‌نویسی [توصیفی] به‌جای روش مخرب نمره‌دهی استفاده کنیم و شرح حالی از وضعیت دانش‌آموز با تکیه بر زمان‌های معین ارائه دهیم. دومین روش آموزشی که به تشکیل آموزش‌وپرورش ضعیف کمک می‌کند، آزمون‌های عینی است. این آزمون‌ها وجه مشخصة‌ آموزش‌وپرورش متمرکز بر معلومات عمومی هستند و با اصل قطعیت و اندازه‌گیری کاملاً هماهنگ‌اند. آزمون‌های یاد شده با تأکید بر معلومات و پاسخ‌های درست مانع رشد تحقیق و مطالعه می‌شوند و خود مانع پرورش و خلاقیت‌اند.»
نویسندگان مقاله در ادامه به تغییر در فلسفه آموزشی به‌عنوان زیربنای تغییرات آموزش‌وپرورش اشاره کرده‌اند.
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد آموزش ابتدایی، شماره 8 (پی‌درپی 141)، اردیبهشت 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۸۵
کد خبر : ۱,۶۸۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید