عکس رهبر جدید
روش‌های ارتباط مؤثر با خانواده‌های روستایی
در «رشد معلم»

«این اولیای خاموش» عنوان مقاله‌ای است که در ماهنامه رشد معلم منتشر شده است. رودابه کمالی در این مقاله به روش‌های ارتباط مؤثر با خانواده‌های روستایی پرداخته است.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «معلم روستا در شرایطی متفاوت از معلمان شهری قرار دارد و هم در کلاس و هم در ارتباط با اولیای دانش‌آموزان باید نیروی بیشتری صرف و در هر دو زمینه ارتباط آموزشی برقرار کند. اما این روش برای مؤثر بودن پیش‌نیازهایی دارد:
الف) ایجاد محیطی امن برای گفت‌وگو
ب) کمک به ارتباط اولیا با دانش‌آموزان
ج) آموزش اولیا
«تأکید بر توانایی‌های دانش‌آموزان»، «برقراری رابطه مثبت بین خانواده‌ و فرزندان» و «هم‌سو کردن خانواده با اهداف تربیتی مدرسه» از جمله روش‌هایی است که در بخش «کمک به ارتباط اولیا با دانش‌آموزان» به آن‌ها اشاره شده است.
در این قسمت آمده است: «گاهی ممکن است اولیای روستایی برخلاف عموم خانواده‌های شهری نسبت به فرزندشان نگرش مثبت نداشته باشند. در بیشتر موارد اولیای روستایی از توانایی‌ها و استعدادهای فرزندشان اطلاعی ندارند و حتی ممکن است در برخورد با معلم بیشتر بر نقاط ضعف و نافرمانی‌های او تأکید ورزند. معلم در این‌گونه موارد باید دائم بر توانایی‌های دانش‌آموز تکیه کند و نمونه‌هایی از موفقیت‌ یا تلاش او در کلاس را به رخ اولیایش بکشد. برگزاری نمایشگاهی از آثار دانش‌آموزان و نشان دادن پوشة کار (در مدارس ابتدایی) می‌تواند به این تعامل کمک و درک مشترکی ایجاد کند.»
متن کامل این مقاله را می‌توانید در ماه‌نامه رشد معلم، شماره 8 و 7 (پی‌درپی 283 و 282)، فروردین و اردیبهشت 1393 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۸۷۰
کد خبر : ۱,۶۷۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید