عکس رهبر جدید
«رشد نوآموز» و «رشد دانش‌آموز» با اندازه و آرایشی جدید در دست بچه‌های کم بینا

دانش‌آموزان با مشکل کم بینایی، در مدارس مخصوص نابینایان یا در مدارس عادی، از کتاب‌های درسی با قطع و فونت درشت‌تر استفاده می‌کنند. آن‌ها ناگزیرند برای استفاده از کتاب‌های غیر درسی یا کمک آموزشی از وسایلی چون ذره‌بین یا «بِه دید» (به‌بین) کمک بگیرند. اما استفاده از مجلات به خاطر نقاشی‌ها و طرح‌های گرافیکی شلوغ و زمینه‌های رنگی زیر متن‌ها برای آن‌ها تقریباً غیر ممکن است. در حالی‌که بچه‌ها مجلات را به خاطر تنوع مطالب‌، لطیفه‌ها و سرگرمی‌هایش بسیار دوست دارند. شاید مطالب مجله را بزرگ‌تر‌ها برایشان خوانده‌ باشند اما هیچ‌گاه لذت حل کردن جدول یا سرگرمی آن را نچشیده‌اند؛ و امسال با قدری تلاش، این محال، ممکن شد.
اندازه مجله از حد معمول بزرگ‌تر (33 * 23/8) است. گرافیست‌ها‌ی مجلات «رشد نوآموز» و «رشد دانش‌آموز» با استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان بینایی‌سنجی، یک‌بار دیگر شکل‌ها را ساده کردند، از شلوغی‌های نقش‌ها و رنگ‌های هر صفحه کم کردند، رنگ‌های نزدیک به هم و احتمالاً غیر قابل تشخیص برای کم بینایان را تغییر دادند، رنگ زمینه متن‌ها را حذف و یا عوض کردند، اندازه و فونت حروف را ساده و درشت کردند و ... مجله را برای استفاده  لذت‌بخش و آسان این گروه از دانش‌آموزان دوباره ساختند.
افراد نیم‌ بینا و کم بینا، طیف وسیع و انواع مختلفی دارند؛ بعضی‌ها رنگ‌هایی خاص را نمی‌بینند، برخی با جهت و شکل حروف مشکل دارند و ... .در بازسازی شکل مجلات، عمده‌ترین و معمول‌ترین مشکلات بینایی در نظر گرفته شده است. طراحان این ایده و به خصوص گرافیست‌های مجلات مشتاقانه منتظرند هرچه زودتر حاصل کارشان در دست این بچه‌ها در سراسر کشور قرار بگیرد تا میزان موفقیت‌شان در کار را دریابند و در شماره‌های بعد مطمئن‌تر و تخصصی‌تر برای این عزیزان کار کنند.

رشد روشن ـ نوآموز رشد روشن ـ دانش آموز        

تعداد بازدید : ۹۷۸
کد خبر : ۱,۶۷۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید