شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴

کتاب های مناسبی برای آموزش سبک زندگی به دانش آموزان وجود ندارد

ضرورت آماده سازی بسته های آموزشی در کنار کتاب های آموزشی

سرگروه حوزه درسی تفکر، پژوهش و سبک زندگی با تاکید بر ضرورت همگونی محتوای کتاب های آموزشی با روش ها و اهداف برنامه درسی، معتقد است: برگزاری این جشنواره باعث می شود تا ناشران نیز به شاخص های داوری و کیفیت بخشی آثار پی برده و آن ها نیز نیاز بازار را درک کنند.
سید امیر رون با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی رشد، به ستاد خبری این جشنواره می گوید: همه تلاش این جشنواره بر آن است که محتوای یک کتاب آموزشی با روش اهداف برنامه درسی و تفکر و آداب مهارت های زندگی یکی باشند؛ همچنین کتاب های آموزشی باید بر اساس نیاز مخاطبان تالیف شده و بروز باشند.
او که دارای مدرک دکترای برنامه ریزی است به ملاک های مد نظر برای ارزیابی آثار اشاره می کند و می افزاید: کتاب های حوزه درسی تفکر و پژوهش حتماً باید بر اساس مسائل ارزش زندگی بنا شده باشد؛ همچنین جذابیت، سادگی، روانی محتوا، تناسب با زبان معیار  و ... از دیگر ملاک های ارزیابی آثار به شمار می رود.
سرگروه حوزه درسی تفکر، پژوهش و سبک زندگی با تاکید بر ضرورت تالیف کتاب های بومی در حوزه سبک زندگی و پژوهش، تاکید می کند: متاسفانه بیشتر کتاب های حاضر در این بخش، ترجمه غالب بود این در حالی است که ما به کتابهای مربوط به آداب زندگی در سطوح مختلف نیاز فراوانی داریم.
رون یادآور می شود: باید گفت کتاب های مناسبی در زمینه تعلیم سبک زندگی به کودکان در سنین پائین وجود ندارد این در حالی است که مثلا دانش آموز دوره ابتدایی  نیاز دارد تا مسایل مربوط به سبک زندگی را بر اساس داستان یا فرایندی مشخص فرا بگیرد.
وی در ادامه  پیشنهاد آماده سازی بسته های آموزشی در کنار کتاب های آموزشی  برای دانش آموزان را مطرح می کند و می گوید: باید در حوزه پژوهش، تفکر و سبک زندگی برای بچه ها بسته های آموزشی شامل بازی، سی دی، کتاب، سرگرمی، کتاب های صوتی و ... در نظر گرفته شود؛ این درحالی است که هم اکنون تنها به کتاب های چاپی اکتفا می شود و این امر نمی تواند نیاز مخاطبان تنوع طلب را برطرف کند.
این کارشناس برنامه ریزی برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی رشد و اعلام آثار برتر در هر زمینه را باعث شناسایی آثار خوب می داند و می گوید: در اثر شناسایی آثار برتر، سطح ناشران نیز بالاتر می رود و مشخص می شود که دانش آموزان، مدارس و معلمان به چه نوع کتاب هایی احتیاج دارند.

۲۲ دی ۱۳۹۲ ۰۸:۴۱
تعداد بازدید : ۸۷۱
کد خبر : ۱,۴۱۱