عکس رهبر جدید
۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ۰۸:۵۹
در «رشد آموزش مشاور مدرسه»

هوش هیجانی، شامل مجموعه‌ای از توانایی‌ها مانند خودآگاهی، همدلی، خودنظم‌بخشی، انگیزش و مهارت‌های اجتماعی است که بر کیفیت زندگی، موقعیت شغلی، سلامت روانی، کیفیت روابط اجتماعی و زناشویی تأثیر می‌گذارد.
فضایل شاهماری سوها و مدینه آدیگوزلی با ارائه مقاله‌ای در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه به توضیح پیرامون سه مدل هوش هیجانی پرداخته‌اند که عبارت‌اند از:
1- مدل هوش هیجانی مایر و سالووی
2- مدل هوش هیجانی بار- ان
3- مدل هوش هیجانی گلمن
مدل هوش هیجانی گلمن، مشتمل بر 25 توانمندی اصلی است که در 5 خوشه پایه‌ریزی شده‌اند. به نظر وی هوش هیجانی شامل عناصر درونی و بیرونی است. مؤلفه‌های عناصر درونی شامل خودآگاهی، خودانگاره، احساس استقلال و توانمندی، خودشکوفایی و ابراز وجودند. عناصر بیرونی هم روابط بین‌فردی، سهولت در همدلی و احساس مسئولیت را شامل می‌شوند.
نویسندگان در ادامه این مقاله مباحثی پیرامون مهارت‌های هوش هیجانی، هوش هیجانی و سبک‌های مقابله‌ای و ضرورت تقویت هوش هیجانی در مدارس را مطرح ساخته‌اند و در انتهای مقاله نیز توصیه‌هایی برای اولیای مدارس ارائه کرده‌اند؛ از جمله:
1- مدارس از موضوع هوش هیجانی، برای سازماندهی و آموزش انواع مختلف مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان و ایجاد قابلیت‌های خود نظارت‌گری و توسعه روابط اجتماعی استفاده کنند.
2- برای ایجاد واکنش‌های جدید و سازنده در مواجهه با فشارها و استرس‌های موجود، الگوهای موفق در حوزه‌های مختلف به دانش‌آموزان معرفی شوند.
3- به افراد برای کنترل احساسات و عواطف خود و داشتن واکنش کارآمد در برابر اختلالات روانی کمک شود.
4- هیجان‌های دیگران را به طرز صحیح ارزیابی و شناسایی کنند تا بتوانند واکنش‌های مؤثر و کارآمدی در مقابل آن‌ها داشته باشند.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 30، زمستان 1391 منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۸۵۵
کد خبر : ۱,۰۷۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید