عکس رهبر جدید

سامانه داوری و نشر الکترونیک: گامی در جهت بهینه‌سازی فرایند چاپ و توزیع مجلات رشد تخصصی

  فایلهای مرتبط
سامانه داوری و نشر الکترونیک: گامی در جهت بهینه‌سازی فرایند چاپ و توزیع مجلات رشد تخصصی

* مجلات رشد تخصصی، و از جمله مجله رشد آموزش زبان‌های خارجی، تاکنون بیشتر بر تهیه و توزیع نسخه‌های چاپی شماره‌های خود متکی بوده‌اند و اگر چه نسخه الکترونیک شماره‌های منتشر شده نیز، در وبگاه دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به شکل pdf قابل دسترسی است، اما به‌دلیل محدودیت‌های فنی الکترونیکی موجود استقبال مخاطبان از آن در حدی نیست که بتواند بر چاپ و نشر سنتی مجلات رشد تخصصی تأثیر بگذارد. از مشکلات عمده نشر چاپی، پیچیدگی فرایند توزیع و طولانی بودن فرایند داوری مقالات است. مشکل دیگر خرید و نگهداری مجلات توسط مراکز آموزشی و کتابخانه‌هاست که درحال حاضر اکثر آن‌ها به جای خرید نسخه چاپی مجلات به انتخاب و اشتراک مجلات الکترونیکی روی آورده‌اند تا بتوانند به نیازهای کاربران خود به منابع اطلاعاتی با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر پاسخ دهند. مزایای انتشار الکترونیکی، از جمله دسترسی سریع به مجلات از طریق شبکه اینترنت و در نتیجه حذف محدودیت‌های زمانی و جغرافیایی و همچنین امکان جست‌وجوی همزمان مقالات یک شماره به‌طور همزمان و امکان ارسال نسخه الکترونیک به دیگران از طریق پست الکترونیک و اشتراک‌گذاری مطالب در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده است که انتظار کشیدن برای دسترسی به نسخه چاپی و تهیه کپی برای انتقال به دیگران از آستانه تحمل خواننده عادی خارج شود. به همین سبب دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی بر آن شده است که با ایجاد سامانه داوری و نشر الکترونیک به محدودیت فعلی پایان دهد. البته ایجاد این سامانه به معنای حذف فرم چاپی نیست و نسخه چاپی مجلات کماکان تولید خواهد شد، در حقیقت سامانه الکترونیکی داوری و نشر الکترونیکی پیش‌نیاز قرار گرفتن مجلات تخصصی در بانک‌های اطلاعاتی است و لذا راه‌اندازی آن به دسترسی مخاطبان به مقالات از طریق بانک‌های اطلاعاتی نیز کمک خواهد کرد. به‌علاوه با برقراری ارتباط نویسندگان و داوران با مجلات به شکل الکترونیک زمان داوری مقالات هم کاهش می‌یابد و نویسنده مقاله می‌تواند هر لحظه وضعیت بررسی مقاله خود را رصد کند. با توجه به اقدامات انجام شده و در دست انجام امید می‌رود به‌زودی مجله رشد زبان‌های خارجی به شکل الکترونیک در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

* با توجه به تغییراتی که در برنامه درسی زبان‌های خارجی در خصوص سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عمل آمده است نیاز به مطالعات بیشتر در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود. از این‌رو بر آن شدیم شماره زمستان سال تحصیلی آینده را به این موضوع اختصاص دهیم. از آنجا که اختصاص دادن یک شماره به یک موضوع خاص تجربه جدیدی است و به تمهیدات ویژه نیاز دارد لازم بود حداقل یک سال زمان به این امر اختصاص یابد. خوشبختانه بحث‌های مقدماتی مربوط به شماره ویژه به پایان رسیده و به‌زودی زمان‌بندی دریافت مقالات، داوری آن‌ها و قرار گرفتن در نوبت چاپ به اطلاع خوانندگان خواهد رسید. این امیدواری وجود دارد که این تجربه مورد استقبال نویسندگان و خوانندگان مجله قرار گیرد و چاپ یک شماره ویژه در سال تثبیت گردد.

* از شماره حاضر بخش جدیدی به مجله افزوده شده که به چاپ خلاصه‌ای از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با برنامه درسی زبان‌های خارجی اختصاص یافته است. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در بعضی از دانشگاه‌‌های مجری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری آموزش زبان انگلیسی صورت گرفته تا پژوهش‌های دانشگاهی به سمت مسائل و معضلات آموزش زبان در کشورمان متمایل گردد. این امر، خوشبختانه، سبب شده است که تعداد پژوهش‌های انجام شده در این زمینه رو به افزایش بگذارد. انتظار داریم که نتایج این پژوهش بتواند مورد توجه و استفاده بخش‌‌های مرتبط در وزارت آموزش‌‌و‌پرورش قرار گیرد. لذا افزودن این بخش را به مجله گامی در این راستا می‌دانیم و از پژوهشگران نیز انتظار داریم نتایج پژوهش‌های خود را حداکثر در دو صفحه به مجله ارسال نمایند.



محمدرضا عنانی‌سراب، سردبیر رشد آموزش زبان‌های خارجی
زمستان ۱۳۹۶
۶۷۹
کلیدواژه (keyword): سامانه داوری و نشر الکترونیک,گامی در جهت بهینه‌سازی فرایند چاپ, توزیع مجلات رشد تخصصی,محمدرضا عنانی‌سراب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید