عکس رهبر جدید

کتاب‌های جدید و راه‌های تازه

  فایلهای مرتبط
کتاب‌های جدید و راه‌های تازه

تحول و نوآوری کار خداست. بهارآوری، بارآوری و هر روز در شأنِ تازه‌ بودن، در پی شب روز آوردن، از دل «مرگ» حیات رویاندن، مشی و روش حضرت پروردگار است و ما که باید صبغه او بگیریم و خلیفئ الله باشیم، باید طرح‌های نو درافکنیم و راه‌های تازه بگشاییم و ماندن و مرداب شدن نشناسیم.
خدا، محول الحول و الاحوال است و آهنگ هستی و ضربان جهان، از تغییر و تحول می‌گوید. این تحول و تغییر، نظام احسن عالم را رقم می‌زند و سمت و سوی کمال را نشان می‌دهد.
برنامه‌های درسی در نظام‌واره آموزش‌وپرورش نیز در پی خلق «نظام احسن»اند. تغییر ذائقه نسلی، نیازهای نو، خلق اسناد بالادستی، دستاورد پژوهش‌ها و مطالعات، همه و همه فرمان می‌دهد تا کتاب درسی، که آخرین حلقه در زنجیره تولیدات نظام آموزش‌وپرورش است، هر از چند گاه تازه، و بازنگری و بازنگاری شود.
کتاب درسی سندی ملی است؛ فراورده مطالعات، تجارب، خردجمعی و تلاش عالمانه و عاشقانه کسانی است که به آموزش و تربیت و رشد و تعالی این نسل می‌اندیشند و مبتنی بر برنامه‌ها و اسناد بالادستی به تولید کتاب درسی می‌پردازند.
کتاب‌های درسی حوزه زبان و ادبیات فارسی در منظومه کتاب‌های درسی، فقط وظیفه آموزاندن و شناساندن ظرافت‌ها و زیبایی‌ها و ویژگی‌های زبان و ادب فارسی را به عهده ندارند بلکه تربیت و تهذیب و تعالی جان و اندیشه و آموزش مهارت‌های زندگی در کنار مهارت‌های زبانی و ادبی نیز از رسالت‌های مهم و بزرگ آن‌هاست.
در سال تحصیلی 96-95، چهار کتاب درسی جدید در خانواده کتاب‌های درسی فارسی ولادت می‌یابد که شناختن و شناساندن آن‌ها، بهانه «ویژه‌نامه‌»ای شده است که اینک بوسه بر دستان گرم شما می‌زند. در این ویژه‌نامه ابعاد، زوایا و ساحت‌های کتب چهارگانه شناسانده شده است. برپایی میزگرد، مصاحبه، یادداشت‌ها، مقاله‌ها تکاپویی در حد امکان و توان برای شناخت اجمالی تولیدات جدید گروه زبان و ادبیات فارسی است. البته ظرفیت محدود مجله و تکاپو در فراهم آوردن مطالب در فرصتی اندک ناگفته‌های فراوانی را باقی گذاشته است که در مجال و فرصت دیگر به آن‌ها خواهیم پرداخت.
همین‌جا از همه شما دبیران، صاحب‌نظران و کارآزمودگان تمنای همراهی و همدلی و هم‌سفری داریم. امید است در شماره‌های آینده، مقالاتی در حوزه مقوله‌های زیر دریافت کنیم.
ـ روش‌های تدریس (کلی و موردی، در زمینه درس‌های کتب پایه یازدهم)
ـ نقد و نظرها در حوزه کتاب‌های جدید
ـ پیشنهادهای اصلاحی درباره هر یک از این کتب
ـ پیشنهادهای روشن درباره فصول هشت‌گانه کتاب
ـ پیشنهاد متن‌ها و درس‌هایی برای پایه دوازدهم
ـ شیوه‌های بهره‌گیری از امکانات و پدیده‌های نو در تدریس
در این راه از خود دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز می‌توان مدد گرفت.
چشم به راه یاری و همکاری شما بزرگواران هستیم.
از گروه زبان و ادبیات فارسی و همه دوستان و نویسندگانی که در این راه، خاضعانه و سخاوتمندانه و بزرگوارانه؛ ما را همراهی کرده‌اند فروتنانه سپاسگزاریم.

محمدرضا سنگری، سردبیر رشد آموزش زبان و ادب فارسی
پاییز 1396

۱۴۲۴
کلیدواژه (keyword): رشد,مجلات رشد,رشد آموزش زبان و ادب فارسی,زبان فارسی,فارسی,رشد فارسی,کتاب‌های جدید و راه‌های تازه,محمدرضا سنگری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید