پاییزتان بهاری باد!
۱۳۹۶/۰۷/۱۶
۱. البته واضح و مبرهن است این نشریه که برای معلمان زیستشناسی کشور منتشر میشود، وظیفه دارد در خدمت مخاطبان خود باشد، خواستههای آنان را منعکس کند و حتیالامکان در حل مسائل آنان بکوشد. این نشریه نباید نسبت به یکی از بزرگترین رویدادهای آموزش زیستشناسی کشور که همانا پدیدار شدن کتابهای درسی جدیدالتألیف است، بیاعتنا باشد.
۲. البته، همینطور هم بوده است. نشریه رشد آموزش زیستشناسی تا آنجا که میتوانسته این باید و نبایدها را رعایت کرده و نسبت به کتابهای درسی جدیدالتألیف بیاعتنا نبوده است؛ چنانچه سال گذشته، بیش از نیمی از شماره پاییز ۹۵ به کتاب درسی جدیدالتألیف زیستشناسی پایه دهم و گفتوگو درباره آن اختصاص یافت؛ اما اکنون که آخرین نوشتههای این شماره پاییزی را برای حروفچینی، آمادهسازی و چاپ روانه میکنیم، هنوز کتاب جدیدالتألیف زیستشناسی پایه یازدهم در مرحله نظرخواهی و اعتبارسنجی است و آماده چاپ نشده است. بنابراین، چارهای نیست، جز آن که منتظر بمانیم تا کتاب منتشر، یا حداقل آماده چاپ شود و سپس بخشی از نشریه را به بررسی آن اختصاص دهیم. امید است در شماره آینده این امر میسر شود و بتوانیم نظرهای شما را درباره این کتاب منتشر کنیم. فلذا، بهناچار به سراغ مؤلفان و شورای برنامهریزی این کتاب رفتیم و در گفتوگویی پرسشهای احتمالی شما را از ایشان پرسیدیم. این گفتوگو را میتوانید در صفحات 4 تا 8 این شماره بخوانید.
۲. بارها در همین صفحات سرمقاله، از لزوم حرکت نشریات چاپی به سوی دنیای دیجیتال نوشتهایم. این بار اما، خبری مهمتر در این باره داریم. از این پس، نشریه رشد آموزش زیستشناسی در دو گونه منتشر میشود: گونه کاغذی و گونه دیجیتال. یعنی گونه چاپی در کنار گونه دیجیتال همچنان منتشر خواهد شد. انتشار گونه دیجیتال نشریه رشد آموزش زیستشناسی نخستین تجربه در مسیر دیجیتالی کردن فصلنامههای اختصاصی رشد است. بنابراین، بیگمان کاستیهایی دارد که امید میرود در گذر زمان رفع شوند یا بهبود یابند. باید در هماین جا از شما خوانندگان وفادار این نشریه درخواست کنیم که به هر نحو که صلاح میدانید، کاستیهای آن را به ما گزارش دهید که سپاسگزاریم.
۳. قرار است گونه دیجیتال نشریه رشد آموزش زیستشناسی از فاصله ما با شما بکاهد. ارسال مقالات و جستوجو در مقالات ارسالی برای مشاهده نتیجه داوری از مزایای گونه دیجیتال است. ایجاد محیطی برای گفتوگوی شما با ما و با یکدیگر و تبادل نظر و تجربه از ویژگیهای گونه دیجیتال است. بخش دیگری از گونه دیجیتال که مکمل گونه چاپی است، بخش اخبار است. در این بخش تازهترین اخبار علمی و آموزشی زیستشناسی در اختیار شما قرار میگیرد.
۴. همچنان که بارها نوشتهایم و توضیح دادهایم، همه هفته تعدادی مقاله برای چاپ به این نشریه میرسد. بیگمان فضای محدود نشریه اجازه چاپ همه این مقالات را نمیدهد. بنابراین باید دست به انتخاب مناسبترین مقالات بزنیم. در این رقابت مقالاتی پیروزند که تناسب بیشتری به خواست و نیازهای واقعی معلمان زیستشناسی کشور دارند. پایاننامهها و سمینارهای دانشجویی در این رقابت بخت چندانی برای پیروزی ندارند، مگر آن که موضوع آنها متناسب با نیازهای معلمان باشد.
محمد کرامالدینی، سردبیر رشد آموزش زیستشناسی
۱۸۸۷
کلیدواژه (keyword):
رشد,مجلات رشد,رشد آموزش زیست شناسی,زیست شناسی,زیست,پاییزتان بهاری باد,محمد کرامالدینی,یادداشت سردبیر